Kør-selv-tur til Sevel Kalkværk

Tirsdag den 21. maj kl. 19.00, Bjergbyvej 8B, Bjergby

Gratis at deltage

Kalkgravene i Bjergby stammer fra ca. 1870, og her var aktiviteter indtil 1960. Græs, buske og træer dækker nu området, men man ser tydeligt aftegninger af udgravningerne. En velplejet sti følger den klare Stampestrøm og ender i bunden af Flyndersø. Sevel Kalkværks venner vil fortælle os historien om stedet og foreningens aktiviteter med bl.a. renovering af to potovne. Siden kan man gå en tur og drikke sin medbragte kaffe i det åbne formidlingshus.

Varighed ca. 2 timer. Fra Holstebro kører man mod Viborg, drejer til venstre i Bjergby ad Bjergbyvej mod Sevel, og 100 m henne viser et skilt til højre mod kalkværket. Der mødes vi kl. 19.00. Max deltagerantal 25.

TIRSDAGSTUR DEN 28. MAJ 2024

Kør selv tur til Hogager og Borbjerg kirker.

Tirsdag den 28. maj kl. 18.30 mødes vi ved Hogager Kirke.

Her står en rundviser klar til at fortælle om kirken. Hogager Kirke er en ”ny” Kirke, som blev opført i 1899. Den er ombygget et par gange, og i forbindelse med 100-års jubilæet blev kirken malet i lyse farver, og der blev indsat en glasmosaik ved alteret.

Turen fortsætter:

Afgang kl. 19.20 mod Borbjerg Kirke. Hvor der vil være rundvisning fra kl. 19.40.

Borbjerg Kirke er fra omkring 1150, den er ombygget flere gange igennem årene, og er en af Danmarks største landsbykirker. Kirken er bl.a. kendt for det gyldne alter og siden 2018 også for en lysglobe.

Turen afsluttes med kaffe/the og kage kl. 20.40 i Borbjerg-Hvam Kultur- og Fritidscenter. Det koster 70 kr. at deltage i turen. Beløbet vil blive opkrævet senere.

HELDAGSUDFLUGT TIL SØNDERJYLLAND

Lørdag den 1. juni kører vi til Sønderjylland.

Afgang fra museet kl. 8.00. Forventet hjemkomst ca. kl. 22.00.

Turleder: Pensioneret lærer Ole Due. Ole Due er født og opvokset i Sønderjylland. Han har arrangeret flere ture til landsdelen.

Pris: 550 kr. pr deltager. (Beløbet opkræves først, når der er tilmeldinger nok.)

I prisen indgår formiddagskaffe og et rundstykke, eftermiddagskaffe og aftensmad på Den Gamle Grænsekro lidt nord for Haderslev. (Deltagerne medbringer selv frokost). Turen tilbydes også til vores naboforeninger.

Ole Due fortæller om Sønderjyllands historie undervejs.

Her følger et kort indhold af den planlagte tur.

Når vi passerer Ribe, passeres ”kongeå-grænsen” mellem Danmark og Hertugdømmet Slesvig. Her holder vi ind til en rasteplads og får formiddagskaffe.

Lidt syd for Ribe kører vi gennem Egebæk/Hvidding. Grænsen delte byen fra 1864-1920. Byen havde Danmarks længste banegård med både en tysk og en dansk del. Nord for Skærbæk drejes mod vest. Meget smuk tur langs vadehavet til Gallehus med Guldhornene. Fortælling om de ”sønderjyske enklaver”. Rudbøl – landsbyen med den delte gade og videre til Højer Sluse.

Ved Højer Sluse indtages den medbragte frokost.

Turen går nu videre over Kruså og ad Fjordvejen langs med Flensborg Fjord til Sundeved. Stop ved Gråsten Slot med mulighed for vandring i slotsparken. Dybbøl Banke. Kort vandretur med fortælling. Turen går herefter videre ad den gamle hovedvej 8 mod Aabenraa. Herved passeres Bovrup, hvor Fritz Clausen havde sin lægepraksis. Videre over Varnæs og langs med Aabenraa Fjord til Aabenraa og Haderslev. Den Gamle Grænsekro. Fortælling inden middag om Chr. X’s ridt ind i det genforenede Sønderjylland.

Middag på Den Gamle Grænsekro.

Der skal medbringes pas, da vi ganske kort er i Tyskland. Der er ikke mulighed for at handle i Tyskland.

Der betales først, når der er nok tilmeldte.

Virksomhedsbesøg hos Kaj Bech A/S

Onsdag den 12. juni kl. 19.00 på Mads Bjerresvej 7, Holstebro.

Vi møder Kaj Bechs biler dagligt, når de kører rundt og passer byens grønne områder. Firmaet blev stiftet i 1946 af Kaj Bech og satte de kommende år sit præg på hele regionen med mange store byggeprojekter. Fra at være et traditionelt murer- og entreprenørfirma har firmaet udviklet sig og er opdelt i fire afdelinger. Byg - Anlæg - Vej og Park. Denne aften får vi et indblik i firmaets historie og de arbejdsopgaver firmaet løser i dag.

Besøget varer 1½ time og der er plads til 50 personer. Det er gratis at deltage

Der er endnu 1 arrangement i støbeskeen:

Besøg på Holstebro Vandkraftværk medio juni. Gratis at deltage.

Forslag til nye arrangementer for museumsforeningens medlemmer.

Under overskriften:

Kend din by – kend din historie.

Udover onsdagsforedragene tilbyder vi vores medlemmerat gennemføre besøg rundt i byen, der dels tager udgangspunkt i fortiden, og som samtidigt trækker en tråd til nutiden.

Har du gode ideer til kommende besøg eller fortællinger, hører vi gerne fra dig. Vi er hele tiden interesserede i at kunne planlægge vores program for det kommende halvår i god tid.

Så har du et godt emne, må du meget gerne sende en mail til: Arvidlisbjerg@gmail.com