Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum

Åbent Hus arrangement for medlemmer af museumsforeningerne i Holstebro, Struer og Lemvig kommuner.

Lørdag den 10. august mellem 9.30 og 16.30.

Godthåbsvej10, 7600 Struer.

Hver hele time er der en introduktion til områdets jernbanehistorie på ca. 10 minutter for op til ca. 30 deltagere i mødelokalet.

Aktive medlemmer i Støtteforeningen bemander de forskellige områder i Jernbanemuseet, så gæsterne f.eks. kan høre en lokomotivfører fortælle om lokomotiverne, en togfører fortælle om liggevognen og et postbud fortælle om posthuset.

Der bliver også i løbet af dagen mulighed for at besøge Kommandopost Struer, hvorfra togene på stationen blev styret frem til 2021.

Entréen er normalt 70 kr., men denne dag er den 50 kr. pr. voksen. Børn under 18 år er gratis.

Inkluderet i entréen er en kop kaffe og en småkage i vores mødelokale.

Ingen tilmelding - bare mød op

Læs om Struer Jernbanemuseum i vedhæftede folder.

Byvandring i Ringkøbing

Bustur til Ringkøbing

Tirsdag den 20. august, kl. 18.30 - 21.30

Mødested: Holstebro Museum
Denne aften kører vi til Ringkøbing, hvor arkæolog Helle Henningsen tager os med på en byvandring til udvalgte bygninger og fortæller om byens historie. Ringkøbing har i flere århundrede været en livlig handelsby både over land og vand. Tidligere kunne store skibe sejle på Ringkøbing fjord, så byen fik sin egen toldbygning.

Vi slutter af med en kop kaffe og et stykke kage, inden vi igen kører tilbage til Holstebro.

Det koster 150 kr. at deltage. Beløbet opkræves, når der er deltagere nok.

Rundvisning på sygehusgrunden

Tirsdag den 27. august kl. 10.00

Mødested: Sygegrunden P/S’ administration, bygning 19, se foto.

Arr. ved Peter Junge
Sygehusgrunden er et af Danmarks mest ambitiøse byudviklingsprojekter og ligger midt i Holstebro. Området er på 8,3 ha og rummer 86.286 m2 eksisterende byggeri, hvoraf størsteparten beholdes og transformeres til nye formål. Bydelen er med sin cirkulære tankegang et bevis på, at fremtidens bæredygtige målsætninger kan overholdes.

Sygehusgrunden er rum til fremtiden

Jens Søndergaards Museum og Bovbjerg Fyr

Arrangement for medlemmerne af museumsforeningerne i Lemvig, Holstebro og Struer Kommune.

Tirsdag den 3. september kl. 19.

Mødested: Jens Søndergaards Museum, Transvej 4, 7620 Lemvig.

Jens Kaasgaard fra Lemvig Museum er guide på turen.

Oplev Bovbjerg og hør om kystens dramatiske historie fra istiden og til nu. Hør fortællinger om skudehandlen, høfdebyggeriet, fyret, fiskerne, strandningerne m.m. Turen foregår på skrænten, den er ca. 1,5 km lang.

Det er gratis at deltage.

Medbring gerne kaffe mv. Den nyder vi efterfølgende ved museet, som vil være åben i dagens anledning.

Rundvisning hos Falck

Tirsdag den 24. september kl. 15.00.

Mødested: Frøjkvej 2, Holstebro.

Orientering og rundvisning ved områdeleder Lasse Bjerre

Besøg hos Falck. Hvad sker der fra vi ringer 112 til ankomst til Gødstrup? Områdeleder Lasse Bjerre vil fortælle om Falck generelt, især med de forretningsområder de arbejder inden for i dag. Han vil tage udgangspunkt i det præhospitale - hvilke muligheder og hvilken sammensætning er der i dag for hjælp, når man ringer 112.

Der bliver også en rundvisning på stationen og en præsentation af en ambulance. Under det indledende oplæg serveres kaffe og kage.

Kastrup Vinduer

Onsdag den 30. oktober kl. 19.00

Mødested: Mosebyvej 40, Mejrup.

Museumsforeningen har igen fornøjelsen at kunne invitere medlemmerne til et besøg hos Kastrup Vinduer. Vores første besøg var en stor succes, og da der var venteliste tilbyder vi igen turen. Så kom med og se en moderne vinduesfabrik, hvor der både produceres i plast og i træ. Vi starter med historien om fabrikken og slutter af med en rundvisning. Kastrup Vinduer giver kaffe med brød.

Forslag til nye arrangementer for museumsforeningens medlemmer.

Under overskriften:

Kend din by – kend din historie.

Udover onsdagsforedragene tilbyder vi vores medlemmerat gennemføre besøg rundt i byen, der dels tager udgangspunkt i fortiden, og som samtidigt trækker en tråd til nutiden.

Har du gode ideer til kommende besøg eller fortællinger, hører vi gerne fra dig. Vi er hele tiden interesserede i at kunne planlægge vores program for det kommende halvår i god tid.

Så har du et godt emne, må du meget gerne sende en mail til: Arvidlisbjerg@gmail.com